Hvad er et godt forældresamarbejde?

Forældre er de vigtigste personer i børns liv. Det er dem, der har størst betydning for deres barns trivsel, dannelse, udvikling og læring og det er vores mission at bidrage til, at barnet trives, udvikles og lærer mest muligt. Vi har præcist det samme mål og vi har brug for hinanden for i videst muligt omfang at nå det. I vores øjne kan betydningen af et godt forældresamarbejde ikke undervurderes.

I Hørning Dagtilbud ønsker vi et samarbejde præget af åbenhed, tillid og respekt. Vi vægter den daglige dialog, hvor forældre og personale udveksler viden, oplevelser og synspunkter. Helt grundlæggende arbejder vi for at skabe den størst mulige sammenhæng mellem barnets verdener – mellem livet derhjemme og tiden hos os.

Er du forældre hos os, så håber vi, du har lyst til at fortælle lidt om dit barns hverdag, f.eks. hvad I har lavet i weekenden, så vi også kan snakke med dit barn om dette. Når du henter, vil vi på samme måde fortælle lidt om dit barns dag. Du kan herudover få indblik i vores dagligdag gennem de faglige beskrivelser, billeder og små film, som vi løbende lægger op på vores kommunikationsplatform, Aula. Du kan læse mere om brugen af Aula under menupunktet "Kommunikation via Aula".

Billede af en lille vuggestuedreng, der koncentreret sidder og prøver at spise med en gaffel.

For at vi kan gøre vores bedste for at støtte dit barn, er vi også afhængige af, at du fortæller om det, der kan have betydning for, hvordan dit barn har det og reagerer. Det kan være små ting som, at dit barn har sovet dårligt eller større hændelser såsom sygdom i nærmeste familie.

Et andet vigtig element i et godt forældresamarbejde er efter vores opfattelse, at der er plads til at undre og bekymre sig. Kun når vi som forældre og personale tør stille spørgsmål, har vi mulighed for at finde uddybende svar og blive klogere f.eks. på hinandens oplevelser.

Er du forældre i Hørning Dagtilbud kan du således regne med, vi kommer til dig før en evt. undren eller bekymring omkring dit barn bliver til en konklusion. Måske har du en helt anden oplevelse, som kan nuancere eller afkræfte vores tanker. Hvis, der er noget, som undrer eller bekymre os, vil vi snakke med dig om det og vi forventer, du vil gøre det samme.

Lige meget om det drejer sig om en bekymring i forhold til dit barns udvikling eller du undrer dig over vores praksis, er det vigtig, du kommer og snakker med os. Måske har vi en god forklaring. Måske kan dit spørgsmål give anledning til, at vi kan gøre noget anderledes. Måske bliver din oplevelse bekræftet eller måske kan du gå hjem med mere ro i sjælen, fordi du har hørt om vores oplevelser og faglige overvejelser. Dialogens vej er altid den bedste vej!

Et godt forældresamarbejde betyder for os, at:

• vi vægter den daglige dialog, hvor forældre og personale kan udveksle viden, oplevelser og synspunkter.
  • børnenes forældre fortæller om det, der kan have betydning for, hvordan deres barn har det og reagerer. Det kan være små ting som, at barnet har sovet dårligt eller større hændelser såsom sygdom i nærmeste familie.
  • der er plads til at undre og bekymre sig. Hvis, der er noget, som undrer eller bekymrer os, vil vi snakke med barnets forældre om det og vi forventer, de gør det samme. Dette gælder både i forhold til deres barns udvikling og vores praksis.
  • vi tilbyder en række planlagte og uforstyrrede samtaler som understøtter, at vi som forældre og personale bruger hinandens viden og arbejder i samme retning.
  • børnenes forældre hjælper os med at bruge vores personaleresurser bedst muligt.
  • børnenes forældre bidrager til at skabe et sundt og inkluderende fællesskab, hvor alle børn kan trives.

Det formelle forældresamarbejde

For, at vi som forældre og personale kan støtte det enkelte barns udvikling bedst muligt, er det vigtig, vi har en afstemt og nuanceret forståelse af det enkelte barns ressourcer og eventuelle udfordringer. Som henholdsvis forældre og personale oplever vi barnet fra forskellige perspektiver, i forskellige sammenhænge og har varierende erfaringer. Vi når længst, hvis vi bruger hinandens viden og arbejder i samme retning. Derfor afholder vi i løbet af børnenes tid hos os en række planlagte og uforstyrrede samtaler.

Vi afholder forældresamtaler:

• inden børnene starter
  • senest 6 måneder efter børnenes start
  • i forbindelse med børnenes overgang fra vuggestue til børnehave
  • når der er behov

Herudover tilbyder vi en samtale, inden børnene skal starte i skole.