Et godt samarbejde har stor betydning

Som forældre og personale i Skovkanten er vores fælles mål, at det enkelte barn skal trives, udvikles og lære mest muligt. At nå målet kræver bl.a. et rigtig godt forældresamarbejde.

Hvad indebærer et godt forældresamarbejde for os?

For os handler et godt forældresamarbejde om at skabe en åben og tillidsfuld dialog, hvor informationer, oplevelser, synspunkter og undren bliver delt. Det handler om, at vores pædagogiske personale og børnenes forældre, hver især bidrager med det, de kan, så vi sammen kan skabe de allerbedste udviklingsbetingelser for alle børn i Skovkanten.

For dig, der er forældre i Skovkanten, betyder det konkret at:

• vi vægter den daglige dialog, hvor vi som forældre og personale kan udveksle viden, oplevelser og synspunkter.
  • vi regner med, du fortæller om det, der kan have betydning for, hvordan dit barn har det og reagerer. Det kan være små ting, som at dit barn har sovet dårligt eller større hændelser såsom sygdom i nærmeste familie.
  • der skal være plads til at undre og bekymre sig. Hvis, der er noget, som undrer eller bekymrer os, vil vi snakke med dig om det og vi forventer, du gør det samme. Dette gælder både i forhold til dit barns udvikling og vores praksis.
  • vi tilbyder forældresamtaler kontinuerligt og ved behov. Samtalerne skal understøtte, at vi bruger hinandens viden og arbejder i samme retning.
  • vi forventer, at du hjælper os med at bruge vores personaleresurser bedst muligt. Dette gør du bl.a. ved at meddele, om du har behov for pasning i ferieperioder, når det efterspørges.
  • vi forventer, at du bidrager til at skabe et sundt og inkluderende fælleskab, hvor alle børn kan trives.

Du kan læse mere om vores forståelse af det gode forældresamarbejde og om hvordan, du kan bidrage til, at Skovkantens børn får en fantastisk og udviklende hverdag her på dagtilbuddets hjemmeside under menupunkterne "Hvordan forældresamarbejde" og "Sådan kan forældre bidrage".

Forældresamtaler

I Skovkanten holder vi forældresamtaler inden et barn starter, senest 6 måneder efter barnets start, i forbindelse med overgang fra vuggestue til børnehave og inden et barn skal i skole. Herudover holder vi samtaler ved behov.

Aula

Som forældre i Skovkanten er det vigtigt at kunne bruge vores kommunikationsplatform, Aula. På Aula kan du finde vigtige informationer, se billeder, læse og se film om dagligdagen, skrive og modtage personlige beskeder samt meddele, hvornår dit barn kommer, går, er sygt og holder fri/ferie. Det er også her, vi samler faktuelle oplysninger vedrørende dit barn.

Er du forælder i Skovkanten har vi brug for, at du:

• udfylder og opdaterer  kontaktoplysninger
  • udfylder og opdaterer helbredsoplysninger om dit barn
  • løbende udfylder og opdaterer dit barns komme-gå-tider
  • løbende skriver, hvornår dit barn holder fri/ferie og er sygt
  • kommer og spørger personalet til råds, hvis du oplever udfordringer i forhold til brugen af Aula. Vi vil heller end gerne hjælpe

Du kan læse mere om Aula, herunder finde relevante forældrevejledninger, her på dagtilbuddets hjemmeside under menupunktet "Kommunikation via Aula".

Aktivitetsudvalg

I Skovkanten har vi et aktivitetsudvalg bestående af forældre, der er interesserede i, selvstændigt og/eller i samarbejde med personalet, at stå for eller hjælpe til ved sociale arrangementer. Dette være sig fællesspisninger, arbejdsdage, hygge på legepladser og lignende.