Forældresamarbejde i Engen

Hvad er et godt forældresamarbejde?

Som forældre og personale er vores fælles mål, at jeres barn skal trives, udvikles og lære mest muligt. At nå målet kræver blandt andet et rigtig godt forældresamarbejde. Men hvad vil det sige? Nedenfor kan du få et indtryk af, hvad et godt forældresamarbejde indebærer for os, og af, hvad det betyder for dig, hvis du er forælder til et barn i Engen.

Det gode forældresamarbejde
  • Vi vægter den daglige dialog, hvor vi som forældre og personale kan udveksle viden, oplevelser og synspunkter.
  • Du fortæller om det, der kan have betydning for, hvordan dit barn har det og reagerer. Det kan være små ting, som at dit barn har sovet dårligt eller større hændelser såsom sygdom i nærmeste familie.
  • Der er plads til at undre og bekymre sig. Hvis, der er noget, som undrer eller bekymrer os, vil vi snakke med dig om det, og vi forventer, du gør det samme. Dette gælder både i forhold til dit barns udvikling og vores praksis.
  • Vi tilbyder forældresamtaler kontinuerligt og ved behov. Samtalerne skal understøtte, at vi bruger hinandens viden og arbejder i samme retning.
  • Du hjælper os med at bruge vores personaleressourcer bedst muligt. Dette gør du blandt andet ved at meddele, om dit barn har behov for pasning i ferieperioder, når det efterspørges.
  • Du bidrager til at skabe et sundt og inkluderende fællesskab, hvor alle børn kan trives.

Du kan læse mere om vores forståelse af det gode forældresamarbejde, og om hvordan du kan bidrage til, at Engens børn får en fantastisk og udviklende hverdag, her på dagtilbuddets hjemmeside under menupunkterne "Hvordan forældresamarbejde" og "Sådan kan forældre bidrage".

Hvornår afholder vi forældresamtaler?

Vi inviterer til samtaler inden et barn starter hos os, senest 6 måneder efter barnet er startet og inden barnet skal begynde i skole såfremt der er behov derfor. Herudover holder vi - på baggrund af en gensidig og åben dialog - samtaler, hvis et barns forældre eller vi som personale vurderer, at dette kan være til gavn for det pågældende barn.

Vi står altid til rådighed for en samtale med Jer, og I vil som forældre altid blive adspurgt såfremt vi måtte have behov for at lave en sprogvurdering, DPU (Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse) eller andre pædagogiske tiltag som kan være til gavn for Jeres barns trivsel hos os.

Hvordan bruger vi AULA i vores forældresamarbejde?

I Børnehaven Engen benytter vi os af kommunikationsplatformen Aula. Platformen fungerer i høj grad som et supplement til den daglige dialog, vi har når børnene afleveres og hentes. Er du forælder hos os, er det derfor vigtigt, at du kan bruge AULA. Nedenfor finder du en oversigt over, hvad  du som forælder skal bruge AULA til.

Forældre i Engen skal bruge AULA til:
  • at finde vigtige informationer om datoer for forældremøder, deadlines for tilmelding til feriepasning og lignende.
  • at skrive og modtage personlige beskeder
  • at læse og se film om dagligdagen
  • at meddele, hvornår deres barn kommer, går, er syg og holder fri/ferie.
  • at udfylde og opdatere kontaktoplysninger og samtykkeerklæringer.

Som forælder er du altid meget velkommen til at spørge personalet til råds, hvis du oplever udfordringer i forhold til brugen af AULA. Du kan også læse mere om AULA, herunder finde relevante forældrevejledninger, her på dagtilbuddets hjemmeside under menupunktet "Kommunikation via Aula".