Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvad indebærer "At lære at lære"?

Alle ansatte i daginstitutioner i Skanderborg Kommune har i de foregående år deltaget i læringsprojektet ”At lære at lære”.


En grundlæggende antagelse i tilgangen ”At lære at lære” er, at børn udvikler sig bedst, når der fokuseres på deres progression fremfor på deres aktuelle kompetenceniveau. Børnene skal afhængigt af alder og udviklingstrin støttes i at blive bevidste om, hvad de gerne vil opnå og hvordan de kommer derhen. Øvelse gør mester!


”Ved at fokusere på børnenes fremskridt frem for det enkelte resultat får de lyst og mod på at lære, fordi de kan se, at de rykker sig ved at øve” (Skanderborg Kommunes hjemmeside).


At lære kræver både mod til at udfordre sig selv og ro til at udøve de nye færdigheder. Modet fremmes gennem udvikling af et særligt tankesæt, hvor troen på, at man forbedrer sig ved at gøre en indsat, er dominerende. Et sådant udviklende tankesæt står i modsætning til et fastlåst tankesæt, hvor børnene har svært ved at takle modgang og ikke tør kaste sig ud i noget nyt af frygt for at fejle. ”At lære at lære” fremmes ved, at vi som voksne beundrer barnet for dets indsats og konkrete valg i stedet for at være optaget af dets talent.


Du kan læse og se mere om "At lære at lære" her på kommunens hjemmeside.