Børnehaven Engen, Toftelunden

Børnehaven Engen er lig med en verden af muligheder, sjov og gode venner. Vi har flere spændende aktivitetsrum og adgang til en stor og dejlig legeplads. Her er udviklende udfordringer for enhver!

I Engen gør vi vores bedste for at give alle vores børn en hverdag præget af tryghed, omsorg, leg og læring, med en tilpas grad af udfordringer.

I børnehaven Engen møder vi børnene med en positiv og anerkendende tilgang, hvilket er med til at skabe de bedste rammer for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Vi har en dejlig stor legeplads med mulighed for masser af motoriske udfordringer og alsidige læringsmuligheder, hvor vi bl.a. laver bålmad, spiller fodbold på fodboldbanen, rutcher og undersøger de spirende tegn på årstidernes skiften. Et af vores vigtige fokusområder er at arbejde med børnenes sprog samt at udvikle vores sproglige læringsmiljøer på stuerne.

Vi ser udviklingen af børnenes sociale relationer, både i og på tværs af vores børnegrupper, som en af vores fornemmeste pædagogiske opgaver.

Vi arbejder bl.a. med NUSSA- (Neuroaffektiv Udviklingspsykologisk Struktureret Aktivitet) og med Mary Fondens forebyggende indsats ”Fri For Mobberi”, som bidrager til at alle Engens børn har en oplevelse af at være en del af et fællesskab.

Vi er løbende i uddannelsesforløb, hvilket er med til at udvikle den faglige kvalitet hos os.

Billede af børn, der leger med forskellige gymnastikredskaber.

Børnehaven Engen er en del af Toftelunden som, udover Engen, udgør Lunas Vuggestue og Specialafdelingen Galaksen. Vi er tre adskilte afdelinger under samme tag, men med et tæt samarbejde med Lunas, bl.a. i forbindelse med at skabe størst mulig sammenhæng for børnene i forbindelse med overgangen fra vuggestue til børnehave når barnet er 3,1 år.

Hvis barnet kommer fra dagpleje starter barnet i den måned barnet fylder 3 år. Vi tilbyder hjemmebesøg til nye børn og familier, som kommer fra dagplejen, da vi tror på, at det kan have betydning for barnets opstart at møde den nye voksne i barnets primære og trygge miljø i hjemmet.

Vi er normeret til 167 børnehavebørn, og har otte stuer. Det kan lyde af meget, men vi vægter højt at skabe det nære i det  store således, at hvert barn og hver pædagogiske medarbejder har tilknytning til en fast stue, så vi sikrer tryghed og kendskab i en så forudsigelig og genkendelig hverdag som overhovedet muligt. Herudover arbejder vi i teams (henholdsvis Gult Team, Blåt Team og Lilla Team), hvilket betyder, at to-tre stuer dagligt arbejder tæt sammen, både inde og ude, hvilket bl.a. giver os mulighed for at skabe relationer og kendskab til børnene på tværs af stuerne.

I kan læse om vores fysiske rammer og organisering under menupunktet "Fakta om Engen" . I er også altid velkomne til at ringe og aftale et besøg med os, så I selv kan danne Jer et indtryk af atmosfæren og stemningen i vores børnehave.