Fokus på sammenhænge i barnets liv - herunder opstart hos os

I Engen har vi fokus på at skabe den størst mulige sammenhæng i børnenes livsfaser, som for Engens børn vedrører overgangen fra vuggestue eller dagpleje til børnehave, og fra børnehave til start i skole.

For de fleste børn tager det lidt tid at blive helt trygge i en ny børnehave. Alle børn er forskellige og reagerer forskelligt når de starter hos os, men det er vores erfaring at der er meget vi voksne kan gøre, for at hjælpe børnene godt på vej. Er I forældre til et barn, der skal starte hos os, kan I hjælpe Jeres barn på vej, ved at have en positiv tilgang til alt det nye, og så vil vi gøre vores bedste for at skabe forudsigelige, genkendelige og trygge rammer for Jeres barn.

Under Jeres barns opstart ønsker vi et tæt samarbejde med Jer som forældre. Hvis Jeres barn har fået børnehaveplads i Engen, kan I regne med at blive kontaktet og inviteret til at komme og besøge os inden Jeres barn skal starte, og kommer Jeres barn fra dagpleje vil vi tilbyde Jer at vi kommer på hjemmebesøg. Sammen laver en kortsigtet plan for opstarten, således at vi bedst muligt imødekommer netop dit barns behov i det nye børnehaveliv.

I Toftelunden har vi et tæt samarbejde omkring overgange mellem Lunas Vuggestue og Børnehaven Engen. Når et barn har gået i Lunas og skal starte i Engen (ved 2,9 års alderen) afholder vi et såkaldt overleveringsmøde med deltagelse af barnets forældre, en pædagog fra vuggestuen og en pædagog fra Engen. Herudover kommer børnene i tiden op til overgangen på besøgsdage på den nye børnehavestue, sammen med en kendt og tryg voksen fra vuggestuen.

Overgangen til skole - og samarbejdet med skolerne i Hørning

I Hørning Dagtilbud har vi et tæt samarbejde med Højboskolen, Sommerbæk (Bakkeskolen) samt Åskolen. Det betyder at vi, i samarbejde med skolerne, arbejder for at gøre overgangen til skole så tryg og smidig som muligt.

I Engen har vi en stor opmærksomhed på, at kommende skolebørn får gode muligheder for at danne relationer på tværs af samme årgang, således at der er stor sandsynlighed for velkendte ansigter når det nye store kapitel i skolen indtræder.

I Engen gør vi ikke børnene "skoleparate" - vi gør dem "livsparate". Det betyder at vi har fokus på børnenes sociale relationer og det enkelte barns alsidige udvikling. Det er vigtigt at være en god ven, at kende de sociale spilleregler, at kunne forhandle og argumentere i lege, og at deltage i fælles aktiviteter i større og mindre fællesskaber. Det handler om at blive selvhjulpen og at turde spørge om hjælp hvis noget er svært, og det er derfor vigtigt at I forældre bakker op om de ting som vi arbejder med hos os.

Efter aftale med barnets forældre laver vi sprogvurdering forud for skolestart, såfremt der har været tidligere indsatser som der skal følges op på eller der er faktorer i barnets sproglige udvikling som giver anledning til bekymring.

I foråret inden børnene skal starte i skole inviterer skolerne i Hørning til besøgsdage/besøgsuger. Noget har skolerne arrangeret hvor I som forældre inviteres sammen med Jeres barn, og andet inviteres vi til med børnehaven.

Vi afholder overleveringsmøder med indskolingsleder og/eller en 0. klasselærer fra barnets kommende skole der hvor vi eller I vurderer et behov derfor. I sådanne tilfælde udarbejder vi et overleveringspapir som I som forældre skal gennemlæse og underskrive således at I samtykker til den overleverede viden til skolen.