Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogik og fokusområder

                    "Når man indgår i en relation, står man altid med et lille stykke af den andens liv i hænderne".

                                       "Ingen kan alt - sammen man vi det meste - så længe vi prøver, øver og tør"

 

Den faglige visionen i Børnehuset Elmehøjen er, at de pædagogiske læringsmiljøer afspejler rummelighed, anerkendelse, deltagelsesmuligheder for alle, tryghed, læring og trivsel. Alle skal føle sig velkomne og unikke. I Elmehøjen skal fællesskaberne være i centrum – alle har behov for at høre til.

 

I Elmehøjen vil vi være fælles om at løse vores kerneopgave, hvor alle kerneydelser er vigtige. I det professionelle arbejds- og læringsfællesskab, har vi fokus på at være nysgerrige på intentionerne og mulighederne – både børnenes, forældrenes og hinandens.

 

Elmehøjens formål og hovedopgave er at tilrettelægge inkluderende læringsmiljøer for det enkelte barn og grupper af børn, så de trives, lære og udvikle sig. I samarbejde med forældrene ser vi på det hele barn og så sammenhængen mellem hjem og institution. Vi ønsker et samarbejde, hvor vi gensidigt benytter den viden og muligheder som hhv. forældre og personale besidder. Den pædagogiske praksis i Elmehøjen tager udgangspunkt i en grundlæggende forståelse af, at mennesker er forskellige - alle kan noget, men ingen kan alt. Vi måler ikke på barnets aktuelle kompetencer, men vi ser på om der sker en udvikling for barnet. 

 

I Elmehøjen møder vi hvert enkelt barn med en åben, nysgerrig og reflekterende tilgang - og uden et fast sæt af forventninger. Vi ser det enkelte barn, som et unikt væsen, og vi er parate til at tilpasse og løbende udvikle den pædagogiske indsats og tilgang i overensstemmelse med den aktelle børnegruppes ressourcer og udviklingsmæssige behov. Elmehøjens pædagogik afspejler, at børn har behov for at lære og udvikle sig under forskellige former. 

 

Det pædagogiske læringsmiljø er overordnet set kendetegnet ved:

  • At børnene mødes med positivitet, anerkendelse og respekt

  • At børnene har en velkendt og overskuelig base med kendte, tydelige og nærværende voksne

  • At børnene sikres tid, rum og ro til udvikling, trivsel og læring

  • At børnenes initiativ og aktive deltagelse stimuleres udviklingsrelevant gennem såvel det psykiske som fysiske miljø

  • At børnene får vejledt deltagelse og konkret guidning i såvel leg som andet lærende samvær og aktivitet

  • At børnene støttes i at udvikle gode trygge relationer

  • At børnene deltager i meningsskabende og differentierede fællesskaber

  • At børnene støttes i at skabe indre struktur, overblik og kunne overskue sin nære verden

  • At børnenes trivsel og udvikling understøttes af udviklingsrelevante tilgange, i tæt samarbejde med forældrene 

 

I Elmehøjen er personalet sammensat af pædagoger, pædagogiske assistenter, medhjælpere, køkkenfaglig personale og serviceteknikkere. Elmehøjen er praktik-institution, hvilket betyder at vi har en pædagogstuderende ansat i huset (se link nederst på siden til praktiksteds-beskrivelse)

 

Billede af børn, der maler i sne.

 

 

Dokumenter

Læreplan for Elmehøjen

Shape Created with Sketch.