Toftelunden, Galaksen

Galaksen er Hørning Dagtilbuds specialafdeling. I Galaksen møder vi hvert barn med en åben, nysgerrig og reflekterende tilgang, uden et fast sæt af forventninger.

Vi ser det enkelte barn som unikt. Vi tilpasser og udvikler løbende den pædagogiske indsats i overensstemmelse med den aktuelle børnegruppes ressourcer, udviklingsmæssige behov og udfordringer. Galaksens pædagogik afspejler, at børn har behov for at lære og udvikle sig under meget forskellige former.

Galaksen er normeret til 17 børn i alderen 0-6 år med forskellige former for udviklingsforstyrrelser.

Galaksens formål og hovedopgave er at tilrettelægge inkluderende læringsmiljøer for børn, der har behov for en ekstraordinær pædagogisk indsats for at trives, lære, dannes og udvikle sig.

Det pædagogiske personale er bevidste om, hvordan dagen rammesættes, organiseres og tilrettelægges, så der skabes trygge og forudsigelige rammer for børnene.

Aktiviteter tilrettelægges ud fra børnenes interesser, behov og udviklingsniveau, hvor vi differentierer vores forventninger til børnene, så de får deltagelsesmuligheder og oplever samhørighed i børnegruppen.

I Galaksen er børnene opdelt i basisgrupper på tværs af alder og udviklingsniveau. Hver børnegruppe har et fagligt team bestående af 2-4 pædagoger og /eller medhjælpere. Afdelingen har ligeledes en pædagogstuderende og en Daglig leder.

Vi samarbejder med et fast team af tværfaglige samarbejdspartnere: Psykolog og logopæd fra PPR, børnefysioterapeut og ergoterapeut fra Sundhedstjenesten.

Fysiske rammer:

Galaksen er opdelt i tre hovedstuer med tilhørende små legerum/rum med forskellige stimuli. Vi har ligeledes et motorikrum med puder, trampolin og ribber samt et krearum til kunstneriske udfoldelser.

Udearealer:

På legepladsen ha vi bl.a. bålhytte, sandkasse, rutchebane og sansegynger.

Vi bruger vores legeplads og nærmiljø som læringsrum, hvor nærmiljøets legepladser, søen og skoven er de foretrukne steder, vi tager på tur.