Sådan kan du bidrage som forældre

Som forælder kan du gøre en forskel for fællesskabet

I Hørning Dagtilbud skal alle børn være med. Vi arbejder målrettet på at etablere mangfoldige, positive, små og store fælleskaber, der giver alle børn mulighed for at være værdifulde deltagere. Vi ønsker at skabe konstruktive kulturer og sunde fællesskaber, der fremmer inklusion og modvirker mobning. At nå i mål kræver en fælles indsats, der også involverer børnenes forældre. Hvis du er forældre til et barn, der går i vores dagtilbud, forventer vi derfor, at du tager et medansvar for fællesskabet – at du bidrager til at skabe en positiv kultur, som fremmer alle børns trivsel, dannelse, udvikling og læring.

Sådan gør du en positiv forskel for fællesskabet:

• Hils på og vis interesse for de andre børn.
  • Forsøg på at huske de andre børns navne.
  • Lav legeaftaler med alle børn – ikke kun med de børn, dit barn plejer at lege med.
  • Omtal altid andre børn, forældre, institutionen og vores personale positivt over for dit barn. Ord former vores forståelse af virkeligheden.
  • Reager, hvis du oplever andre børn, der er kede af det eller du overværer episoder, som ikke er i orden.

Som forælder kan du hjælpe os med at bruge vores ressourcer bedst mulig

At give børnene den bedste hverdag kræver voksne, der har tid til, og fokus på, børnene. Vi har brug for din hjælp til, at vi kan lave mødeplaner, bruge vores vikarbudget og planlægge vores ferier, så der er flest voksne på arbejde, når der er mange børn. I kan ligeledes bidrage til, at vi kan have mest mulig fokus på børnene fremfor på praktiske gøremål.

Sådan gør du en positiv forskel for brugen af vores personaleressourcer:

• Udfyld dit barns komme-gå-tider på Aula.
  • Giv besked, når dit barn er syg, holder fri og ferie.
  • Overhold svarfrister når du bliver bedt om at angive om dit barn kommer eller ej i forbindelse med hovedferier.
  • Skriv navn i dit barns tøj, så vi skal bruge mindre tid på at lede efter det.
  • Medbring rigeligt med skiftetøj og overtøj, der passer til årstiden.