Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sommerbæks bevægelsesstrategi

Strategi for implementering af bevægelseskultur - et kropsligt dannende miljø

 

FUNDAMENT OG FÆLLES SPROG

Formål (Hvorfor er kropslig dannelse vigtig for os?):

For os i Børnehuset Sommerbæk er kropslig dannelse fundament for at kunne mestre livet.

Værdigrundlag (Hvad betyder noget for os?):

At vi skaber trygge læringsmiljøer med plads til forskelligheder - hvor børnene får mod til at øve sig og der er plads til at fejle.

Baggrund/sammenhæng (Hvilket udgangspunkt har vi?):

Vores DGI-uddannelse har givet os bevidsthed samt et fælles sprog og udgangspunkt for at implementere mere krop, sanser og bevægelse i hverdagen. Vores forskellige forudsætninger i forhold til krop og bevægelse, giver os mulighed for at ramme børnenes forskellige forudsætninger.

Begrebsafklaringer (hvad forstår vi ved centrale ord?):

  1. Kropslig dannelse: At grundmotorikken og sanseindtrykkene er automatiseret. At have lyst, mod og forudsætninger til bevægelse.
  2. Kropslig dannende miljø: Giver børnene mulighed for at udvikle sig gennem bevægelse og sanselige indtryk.
  3. Leg: Er forudsætning for alt læring.

 

HANDLINGER/MÅLRETTETHED

Visionen:

Sammen bevæger vi små ben til at tage store skridt!

Mål (Hvad vil vi gerne opnå?):

  1. At personalet kan skabe læringsmiljøer med plads til forskelligheder.
  2. At alle oplever bevægelsesglæde.
  3. At alle medarbejdere er tydelige bevidste rollemodeller.

Indsatser/tiltag (Hvad skal vi konkret gøre?):

  1. Læringsmiljøerne skal passe til børnegruppen og være forandringsparate.
  2. Mangfoldige tilbud med udgangspunkt i børnenes interesser og nærmeste udviklingszone.
  3. At de voksne bliver i legen/aktiviteten - at de går bagved, foran og ved siden af.

Tegn/succeskriterier (Hvornår er indsatsen en succes?):

  1. At personalet oplever, at småjusteringer kan skabe nye læringsrum.
  2. Når vi oplever, at børnene selv søger bevægelse og udfordrer sig selv.
  3. At voksne og børn fortaber sig i legen/aktiviteten. At børnene selv bliver bedre til at fordybe sig i leg, aktiviteter og daglige rutiner.

 

LÆRINGSPROCES

Evaluering (Hvordan vil vi opsamle læring fra indsatser?):

Vi vil indsamle data på det, vi vælger at have et øget fokus på. Vi bruger KvaLID materialet fra vores tilsyn til at se på om kvaliteten af vores arbejde er høj nok. Vores pædagogiske konsulent vil to gange om året komme ud i Rosenvænget og indsamle data på, om børnene bevæger sig mere - hvor mange timer/minutter børnene og de voksne bevæger sig i løbet af en dag -  samt se på om vores kropsligt dannende miljøer udvikler sig fra gang til gang. 

Vi vil indføre tavlemøder, hvor vi kan inspirere hinanden og forældrene til endnu mere bevægelse. Tavlen hænger i fællesrummet og hver stue vil på skift en gang om måneden, mødes ved tavlen og holde et kort møde, hvor enten dialogmodellen, KvaLID materialet eller handlingslæringscirklen udfyldes.

Fælles forpligtelse (Hvordan vil vi sikre, at indsatser følges op?):

Vi skal det næste år udøve vores fælles sprog og en fælles forståelse for, hvordan vi arbejder med leg, idræt og bevægelse.

Vi har lagt nogle temauger og dage ind i vores årskalender.

På hvert personalemøde fremlægger stuerne på skift, det de arbejder med.

Ved rekruttering af nye medarbejdere ses der på om medarbejderen har, eller ønsker, en bevægelses-profil.

 

SYNLIGHED/SAMARBEJDE

Forældre inklusiv bestyrelse (Hvordan vil vi sikre, at forældrene involveres i vores arbejde med kropslig dannelse?):

Vi vil inspirere forældrene med nyhedsbreve vedrørende leg, læring og bevægelse.

Vi vil holde bevægelses-forældrekaffe 4 gange om året, hvor vi påtænker at invitere forskellige idrætsklubber ind for at inspirere børn, forældre og medarbejdere.

Vi vil 2 gange om året afholde forældremøder, hvor forældrene bliver opdateret på det, vi laver i dagligdagen. Dette kan være med inspiration fra personalet, lokale samarbejdspartnere eller repræsentanter for DGI.

Foreningsliv og lokalsamfund (Hvordan vil vi involvere foreningsliv og det øvrige lokalsamfund i vores arbejde med kropslig dannelse?):

Vi har en aftale med den lokale idrætshal, om at børnene på skift, en gang om ugen, har mulighed for at komme i hallen og lave forskellige planlagte og spontane aktiviteter. 

Vi vil udvide vores samarbejde med de lokale idrætsforeninger ved eventuelt at invitere dem ind til forældrekaffe m.m.

Vi vil besøge biblioteket og plejehjemmet.

Vi vil ses og høres i lokalmiljøet, når vi leger og bevæger os i nærområdet.