Strategi for implementering af bevægelseskultur - et kropsligt dannende miljø
FUNDAMENT OG FÆLLES SPROG |
---|
Formål (Hvorfor er kropslig dannelse vigtig for os?): For os i Børnehuset Sommerbæk er kropslig dannelse fundament for at kunne mestre livet. |
Værdigrundlag (Hvad betyder noget for os?): At vi skaber trygge læringsmiljøer med plads til forskelligheder - hvor børnene får mod til at øve sig og der er plads til at fejle. |
Baggrund/sammenhæng (Hvilket udgangspunkt har vi?): Vores DGI-uddannelse har givet os bevidsthed samt et fælles sprog og udgangspunkt for at implementere mere krop, sanser og bevægelse i hverdagen. Vores forskellige forudsætninger i forhold til krop og bevægelse, giver os mulighed for at ramme børnenes forskellige forudsætninger. |
Begrebsafklaringer (hvad forstår vi ved centrale ord?):
|
HANDLINGER/MÅLRETTETHED |
---|
Visionen: Sammen bevæger vi små ben til at tage store skridt! |
Mål (Hvad vil vi gerne opnå?):
|
Indsatser/tiltag (Hvad skal vi konkret gøre?):
|
Tegn/succeskriterier (Hvornår er indsatsen en succes?):
|
LÆRINGSPROCES |
---|
Evaluering (Hvordan vil vi opsamle læring fra indsatser?): Vi vil indsamle data på det, vi vælger at have et øget fokus på. Vi bruger KvaLID materialet fra vores tilsyn til at se på om kvaliteten af vores arbejde er høj nok. Vores pædagogiske konsulent vil to gange om året komme ud i Rosenvænget og indsamle data på, om børnene bevæger sig mere - hvor mange timer/minutter børnene og de voksne bevæger sig i løbet af en dag - samt se på om vores kropsligt dannende miljøer udvikler sig fra gang til gang. Vi vil indføre tavlemøder, hvor vi kan inspirere hinanden og forældrene til endnu mere bevægelse. Tavlen hænger i fællesrummet og hver stue vil på skift en gang om måneden, mødes ved tavlen og holde et kort møde, hvor enten dialogmodellen, KvaLID materialet eller handlingslæringscirklen udfyldes. |
Fælles forpligtelse (Hvordan vil vi sikre, at indsatser følges op?): Vi skal det næste år udøve vores fælles sprog og en fælles forståelse for, hvordan vi arbejder med leg, idræt og bevægelse. Vi har lagt nogle temauger og dage ind i vores årskalender. På hvert personalemøde fremlægger stuerne på skift, det de arbejder med. Ved rekruttering af nye medarbejdere ses der på om medarbejderen har, eller ønsker, en bevægelses-profil. |
SYNLIGHED/SAMARBEJDE |
---|
Forældre inklusiv bestyrelse (Hvordan vil vi sikre, at forældrene involveres i vores arbejde med kropslig dannelse?): Vi vil inspirere forældrene med nyhedsbreve vedrørende leg, læring og bevægelse. Vi vil holde bevægelses-forældrekaffe 4 gange om året, hvor vi påtænker at invitere forskellige idrætsklubber ind for at inspirere børn, forældre og medarbejdere. Vi vil 2 gange om året afholde forældremøder, hvor forældrene bliver opdateret på det, vi laver i dagligdagen. Dette kan være med inspiration fra personalet, lokale samarbejdspartnere eller repræsentanter for DGI. |
Foreningsliv og lokalsamfund (Hvordan vil vi involvere foreningsliv og det øvrige lokalsamfund i vores arbejde med kropslig dannelse?): Vi har en aftale med den lokale idrætshal, om at børnene på skift, en gang om ugen, har mulighed for at komme i hallen og lave forskellige planlagte og spontane aktiviteter. Vi vil udvide vores samarbejde med de lokale idrætsforeninger ved eventuelt at invitere dem ind til forældrekaffe m.m. Vi vil besøge biblioteket og plejehjemmet. Vi vil ses og høres i lokalmiljøet, når vi leger og bevæger os i nærområdet. |