Sådan fremmer vi inklusion

I vores dagtilbud ønsker vi at sætte handling bag Skanderborg Kommunes strategi for inklusion. Vi vil skabe positive, inkluderende udviklingsmiljøer og fælleskaber, som fremmer alle børns udvikling, læring, dannelse og trivsel. Vores inkluderende pædagogiske tilgang understøtter vores arbejde med udviklingsmålet "Udvikling af nye tilbud - styrket sammenhæng mellem almen- og specialområdet". Du kan læse mere om dette indsatsområde her under menupunktet "Udviklingsmål". Når vi arbejder for at fremme inkluderende udviklingsprocesser, er vi grundlæggende afhængige af at arbejde med vores relationer.

Inklusionsarbejde bygger bl.a. på, at vi ser, anerkender og værdsætter alle børn som de unikke individer, de er. Som ansatte vil vi skabe mangfoldige og fleksible fællesskaber, der giver alle børn, uanset forudsætninger, ressourcer og udviklingspotentiale, mulighed for at være aktive og værdsatte deltagere. Vi gør hver dag vores allerbedste for at være gode rollemodeller, for at have øje for børnenes ressourcer og for at holde fokus på alle de positive historier!

At skabe positive inkluderende udviklingsmiljøer og fællesskaber kræver dog ikke kun en indsats fra os som ansatte. At understøtte inklusionsprocesser er et fælles ansvar, der involverer mange forskellige aktører og deres ressourcer. Givende fællesskaber skabes således også i, og er afhængige af, et tæt samarbejde med børnenes forældre. Er du forældre til et barn i vores dagtilbud, har vi altså brug for dig og dit bidrag. Inklusion fremmes, når du omtaler alle børn og voksne positivt eller når du laver en legeaftale med et barn, som dit barn ikke normalt leger med. Sammen kommer vi tættest på målet om at skabe miljøer, der sikrer flest mulig børns trivsel, dannelse, udvikling og læring!

Du kan læse mere om, hvordan forældre kan bidrage til at sikre alle børn de bedst mulige udviklingsbetingelser her på hjemmesiden under menupunktet "Forældresamarbejde".