Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Opstart og overgange

Børns liv er fyldt med betydningsfulde overgange mellem forskellige livssammenhænge - f.eks. i forbindelse med opstart i en daginstitution, overgangen mellem vuggestue og børnehave samt skiftet fra børnehave til skole. At arbejde aktivt for at gøre disse overgange, så trygge, rare og genkendelige som muligt er et af vores store fokusområder. Nedenfor kan du læse mere om vores tanker og praksis i relation til børns overgange. 

 

Klar, parat, start - i Skovkanten

Overgangen fra hjem til vuggestuen

At starte i vuggestue efter den trygge tid derhjemme er et stort skridt i børns og forældres liv. Her er det vigtigt at gøre børnenes start på deres nye liv med perioder uden mor og far så trygt som muligt. Vi anbefaler meget, at børnene kommer på besøg med deres forældre, gerne flere gange, hvis det kan lade sig gøre. Vi opfordrer også til at besøge vores legeplads uden for åbningstiden, så barnet også kommer til at se legepladsen som sit sted. Det er godt for børnene at møde et nyt sted sammen med en tryg og kendt voksen. For når mor og far er trygge, så er alt det nye nemmere for barnet også når mor og far ikke længere er fysisk tilstede.

 

Helt konkret får en ny familie tilsendt en mail med en invitation til at besøge dets fremtidige vuggestuegruppe bestående af andre børn i alderen 0-2,9 år. Ved besøget vil en voksen fra stuen tage imod og vise rundt i Skovkanten. Vi gør vores allerbedste for, at barn og forældre føler sig set og mødt. Under besøget snakker vi også om barnets behov - om mad, søvnbehov særlige hensyn, allergier og meget mere. Personalet får på denne måde en kort beskrivelse af barnet, som er med til at gøre forberedelsen og modtagelsen af et nyt barn så optimal som muligt.

 

Overgangen fra dagpleje til børnehave

Det er en stor og anderledes oplevelse at komme fra en dagplejer med få børn til et stort hus, som rummer mange børn i forskellige aldre. Vi anbefaler derfor, at dagplejen kommer på besøg og meget gerne flere gange. Det giver barnet en stor tryghed at have en kendt voksen og gode legekammerater ved sin side. Genkendeligheden er med til at skabe tryghed i mødet med den nye børnegruppe bestående af børn i alderen 2,9 år til ca. 5 år.

 

Inden et barn starter hos os får den nye familie tilsendt en mail med en invitation til at besøge barnets fremtidige stue. Ved besøget vil en voksen fra stuen tage imod og vise rundt i Skovkanten. Vi gør vores allerbedste for, at barn og forældre føler sig set og mødt. Under besøget snakker vi også om barnets behov - om mad, søvnbehov særlige hensyn, allergier og meget mere. Personalet får på denne måde en kort beskrivelse af barnet, som er med til at gøre forberedelsen og modtagelsen af et nyt barn så optimal som muligt.

 

"Køreplan" til forældre - sammen skaber vi den bedste opstart for jeres barn!

  • I modtager en invitation til at komme på besøg i Skovkanten.
  • Inden opstarten mødes vi og snakker. 
  • Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns behov.
  • Vi bestræber os på, at det er de samme voksne, der er sammen med jeres barn i de første dage.
  • Vi vægter, at jeres barn får ekstra opmærksomhed.
  • I gør, hvad I kan for at have en positiv tilgang til alt det nye.
  • I afsætter en uge i forbindelse med opstarten. I er her sammen med jeres barn i de første par dage, hvorefter alene-tiden udvides.
  • Sammen tilpasser vi "køreplanen" for opstarten ud fra jeres barns behov. 

 

 

Trygt fra start i børnehaven

I Skovkanten går vi meget op i at skabe den bedst mulige overgang fra vuggestuen til børnehaven. Vi arbejder aktivt for, at gøre overgangen til børnehaven så tryg, rar og genkendelig som muligt!

 

Inden et barn skal rykke fra vores vuggestuegruppe, Margueritterne, til en af de 3 stuer i børnehaven, vil vuggestuebarnet løbende komme på besøg på den stue, hvor barnet skal gå. Besøgene foregår i måneden op til, barnet skal starte. En voksen fra vuggestuen tager en mindre gruppe med ind i børnehaven, hvor de er med til formiddagens aktiviteter og evt. spise med til frokost. Formiddagen kan byde på tur, kreative aktiviteter, leg på den fremtidige stue, udfoldelser på legepladsen og meget andet. Under besøgene vil personalet på barnets kommende stue forsøge at komme ”tæt på” - at skabe relationer til - barnet og give barnet en oplevelse af, at "jeg gerne vil dig".

 

Grundlaget for det gode skifte fra vuggestuen til børnehaven lægges dog langt før den sidste måned af børnenes tid i vuggestuen. Da vi arbejder som ét hus, bliver børnene løbende gennem deres vuggestueliv bekendte med, og trygge ved, de voksne i børnehaven. Vi har et tæt samarbejde mellem husets grupper og har hver dag fællespasning om morgenen mellem ca. kl. 6.30 -7.15 samt om eftermiddagen fra ca. kl. 16.00 - 17.00. På denne måde opleves voksne, børn og rammer på barnets nye stue som genkendelige.

 

Hvis det kan lade sig gøre, flytter vi herudover flere børn på samme tidspunkt, så børnene har en kammerat at følges med og støtte sig til i den første tid på den nye gruppe.

 

Som forælder til et barn, der skal starte i børnehave, kan du også selv bidrage til, at dit barn oplever en tryg overgang. Vi anbefaler, at du besøger børnehaven/stuen i forbindelse med afhentning om eftermiddagen, så du også kan lære omgivelserne og de voksne at kende. For når mor og far er trygge ved alt det nye, så bliver barnet det også.

 

Når børnene skifter fra vuggestuen starter de i en børnehavegruppe bestående af de yngste og mellemste børn dvs. af børn fra 2,9 til ca. 5 år. Børnehavegrupperne i Skovkanten hedder Solsikkerne, Valmuerne og Hyben. Børnene kommer på den stue, hvor der er plads eller hvor det giver bedst mening for det enkelte barn og dets forældre. Vi samarbejder med børnenes forældre omkring placering i grupperne samt dato for start i børnehaven.

 

Vi snakker også med forældrene om, at det at skifte til børnehaven, er en ny start for deres barn og at det derfor er en rigtig god ide, at barnet har korte dage i den første tid og at vi i samarbejde, med udgangspunkt i det enkelte barns trivsel og behov, gradvist øger timetallet.

 

På denne måde gør vi, sammen med det  enkelte barns forældre, vores allerbedste for, at barnet oplever en stor grad af tryghed og dermed har det bedste udgangspunkt for at få en god start på tiden i børnehaven. 

 

 

Godt videre i livets skole

I Børnehuset Skovkanten ligger vi også stor vægt på den gode og trygge overgang fra børnehave til skole. Der er fokus på det enkelte barn og trygheden i at overgå til en ny arena og et nyt kapitel i livet. Det er en proces, hvor børnene følges tæt af pædagogerne fra børnehaven.

 

I skovkanten er tankegangen, at børnene bliver så skoleparate, som de hver især kan. Børnene besidder forskellige kompetencer og det er individuelt, hvad parathed betyder for det enkelte barn.

 

Imens børnene er i Skovkanten, laver vi særlige tiltag og aktiviteter, der er målrettet ældstegruppen, som altid består af de børn, der går ind i deres sidste år i Skovkanten. De særlige aktiviteter foregår både på børnenes egen gruppe og på tværs af grupperne.

 

Børnene sprogvurderes i året op til skolestarten, således at skolen har et klart overblik over det enkelte barns sproglige kompetencer. Hvis sprogvurderingen af barnet giver anledning til et særligt fokus, aftaler vi i samarbejde med forældrene, hvilke tiltag det kræver og, ved behov, får vi tilknytte vores logopæd, som er ansat i Skanderborg Kommune.

 

Børnehaven indgår også i et tæt samarbejde med skolerne. Der planlægges dagsbesøg og en besøgsuge på de enkelte skoler i byen. Her deltager børn og personale fra Skovkanten samt lærer og pædagoger fra de respektive skoler. Herudover kommer lærer og pædagoger fra skolerne på besøg hos os i Skovkanten.

 

I foråret, inden børnene starter i skole, udarbejder vi skriftlige overleveringspapirer for det enkelte barn. Papirerne bruges som udgangspunkt for den afsluttende forældresamtale, som i Skovkanten, afholdes i foråret inden skolestart. Ved særlige behov eller udfordringer hos det enkelte barn, planlægges der i dialog med forældrene en mundtlig overlevering til skolen. Denne samtale sker som regel lige op til skolens sommerferie.