Pædagogik og fokusområder

Galaksens formål og hovedopgave er at tilrettelægge inkluderende læringsmiljøer for børn, der har behov for en ekstraordinær pædagogisk indsats for at trives, lære og udvikle sig. Den særligt tilrettelagte pædagogiske indsats lever op til og virkeliggøre de værdier, hensigter og mål, som fremgår af Dagtilbudsloven og anden relevant lovstof samt kommunale politikker såsom "De bedste start på livet".

Den pædagogiske praksis i Galaksen tager udgangspunkt i en grundlæggende forståelse af, at mennesker er forskellige - også mennesker med udviklingsforstyrrelser. Et barn med en udviklingsforstyrrelse er et barn med egen personlighed, egne erfaringer, biologisk og social arv samt nogle særlige vanskeligheder og dermed nogle særlige behov.

I Galaksen møder vi hvert enkelt barn med en åben, nysgerrig og reflekterende tilgang - og uden et fast sæt af forventninger. Vi ser det enkelte barn, og vi er parate til at tilpasse og løbende udvikle den pædagogiske indsats og tilgang i overensstemmelse med den aktelle børnegruppes ressourcer, udviklingsmæssige behov og udfordringer. Galaksens pædagogik afspejler, at børn har behov for at lære og udvikle sig under meget forskellige former.

Billede af en dreng med et gangstativ, der indgår i nærværende samspil med en voksen.

Det pædagogiske læringsmiljø er overordnet set kendetegnet ved:

• At børnene mødes med anerkendelse og respekt
  • At børnene har en velkendt og overskuelig base med kendte, tydelige og nærværende voksne
  • At børnene sikres tid, rum og ro til udvikling, trivsel og læring
  • At børnenes initiativ og aktive deltagelse stimuleres udviklingsrelevant gennem såvel det psykiske som fysiske miljø
  • At børnene får vejledt deltagelse og konkret guidning i såvel leg som andet lærende samvær og aktivitet
  • At børnene støttes i at udvikle tilhørsforhold til gruppen
  • At børnene deltager i meningsskabende og differentierede fællesskaber i et individuelt tilpasset omgang, herunder samspil og fællesskab med børn fra almen miljøet
  • At børnene støttes i at skabe indre struktur, overblik og kunne overskue sin nære verden
  • At børnenes trivsel og udvikling understøttes af udviklingsrelevante metoder, systemer og tilgange såsom tegn-til-tale og visuel støtte blandt andet boardmaker